Ako tablety komplikujú výchovu
Nie je nič nezvyčajné na tom keď vidíte malé deti s tabletmi alebo mobilnými telefónmi v ruke. Otázka znie: potrebujú ich? Polovica rodičov je presvedčená, že informačno-komunikačné technológie (IKT) dokážu podporiť vývin mozgu už od útleho veku. Zistili to vedci na univerzitách v Sheffielde a Edinburghu. V spolupráci s pediatrickou akadémiou v USA a pracovnou skupinou Bieleho domu o detskej obezite dospeli k záverom, že už dojčatá do jedného veku prežívajú pozeraním videí priemerne až 90 minút denne! Popritom vedci neodporúčajú používať žiadne tablety, mobily, dokonca ani televíziu do 2, tí prísnejší až do 3 rokov. Prečo?
Pretože deti od narodenia a v období batolenia musia získať iné zručnosti a skúsenosti ako ovládanie technológií. V tomto veku sa vytvára vzťahová väzba medzi dieťaťom a rodičom. Bezpečná vzťahová väzba prináša zdravý psychický vývin dieťaťa a chráni ho pred vznikom porúch správania sa, emocionálnych porúch a iných ťažkostí. Byť v náručí matky alebo otca, pozerať sa mu do očí, sú pre dieťa nenahraditeľnými zážitkami.
Dieťa sa zoznamuje so svetom, do ktorého sa narodilo všetkými svojimi zmyslami. Predmety, ktoré sú okolo neho potrebuje ohmatať, ovoňať, pootáčať, vyhadzovať, ochutnať, potriasť a pod., čo samozrejme pri manipulácii s tabletom nie je možné. Osobný kontakt s mamou alebo otcom spustí vývin reči. Rodičia sú dôležitými rečovými modelmi, ktorých dieťa denne počuje, pozerá sa im do očí a odčítava im z pier. Okrem iného sa batoľa učí sústreďovať pozornosť a už prvotným bľabotaním sa prehlbuje vzájomný vzťah medzi ním a rodičmi.
Tým, že batoľa, najprv lezie po štyroch a až potom sa stavia na nohy, vydáva sa na cestu objavovania svojho okolia. Dieťa pociťuje potrebu samostatne sa pohybovať a teší sa zo svojich úspechov. Už nepotrebuje nikoho, kto by ho vzal na ruky a odniesol k polici s hračkami a podobné. Užíva si voľnosť. Vďaka pohybu sa rozvíjajú aj jeho centrá v mozgu a vytvárajú sa neurónové spojenia.
Vedci zo spomínaných univerzít zistili, že deťom, ktoré prežívajú príliš veľa času s tabletmi a mobilmi v rukách, sa naruší spánkový režim, oneskoruje sa rečový vývin a zdržiavajú sa menej so svojimi rodičmi na úkor vytvárania láskyplného vzťahu. Som presvedčená, že vývinové obdobie od narodenia do troch rokov je také kľúčové pre zdravý psychický vývin detí, pre vytváranie ich osobnosti a upevnenie dôveryhodného a bezpečného vzťahu, že by bola škoda vymeniť tieto hodnoty za ovládanie IKT.
Ak vás napriek uvedeným argumentom láka možnosť uľahčiť si výchovu najmenších detí pomocou IKT, pokúste sa odpovedať na nasledujúce otázky:
– Je pre mňa jednoduchšie a pohodlnejšie siahnuť po IKT namiesto toho, aby som sa pokúsil zvládnuť určité výchovné situácie, ktoré sa nevyhnutne pri výchove vyskytnú?
– Do akej miery verím svojim argumentom o tom, že moje dieťa sa bez tabletu nikdy nenaje, nezaspí, nevyciká, nezabaví a pod.?
– Hľadám iné alternatívy riešenia danej situácie?
– Mám jasne stanovené hranice vo výchove? Majú moje deti režim a systém vo svojom živote? Trvám na svojich požiadavkách a som dôsledný? Učím svoje deti zodpovednosti?
– Ako často sa v priebehu dňa obraciam na mojich pomocníkov- tablet, mobil, či televízor preto, aby som deti zabavil, utíšil, donútil ich robiť to, čo robiť majú?
Verím, že sa dokážete sústrediť na všetky krásne zážitky, ktoré spoločný čas s dojčatami a batoľatami prináša. Ťažkosti budete vnímať ako príležitosť naučiť vaše deti ctiť si hodnoty, ubezpečiť ich o tom, že sa dokážete postarať o ich bezpečie, že dokážete zdravo predvídať, čo všetko sa môže v ich svete stať, že budete schopní rozvinúť ich zručnosti a jedinečnú osobnosť a že sa pričiníte o ich rozvoj a prosperitu.