Všetkým deťom pomáha pozitívne prostredie
Základnú školu s materskou školou v Demandiciach v okrese Levice navštevuje viac ako 30 percent žiakov z rómskej komunity. Zaujímalo nás, čo z pohľadu pedagogickej asistentky Nadeždy Malčekovej potrebujú deti pri nástupe do základnej školy najviac.
„Deťom najviac pomáha, ak sa učiteľ dieťaťu predstaví ako jeho priateľ, ktorý mu rozumie. Učiteľ má školu predstavovať ako miesto, na ktorom sa dieťa veľa naučí a zároveň môže byť dieťa samé sebou. Dieťaťu pomáha tiež kladný postoj rodiča voči pedagógovi. Ak rodič a pedagóg nájdu spoločnú reč a spoločne dbajú o to, aby dieťa rozširovalo svoje vedomosti, škola sa stane najobľúbenejším miestom pre dieťa. Túto teóriu som si overila počas práce s rómskymi deťmi a ich rodičmi a je potešujúce, keď vidíme, že deti odmietajú poobede ísť domov, pretože sa s nami cítia dobre a bezpečne. Sú ako doma.“
Okrem ľudského prístupu pomáha podľa Nadeždy Malčekovej školám aj dobré technické vybavenie a kvalitné učebnice. Základná škola v Demandiciach má v každej triede interaktívne tabule a vďaka rôznym programom vieme tvoriť pracovné listy na predmety. Deti to baví a sú oveľa tvorivejšie. Nie je to však celkom ideálne. V škole chýbajú pracovné listy, didaktické pomôcky podporujúce motoriku dieťaťa a logické myslenie, na matematiku, geografiu, či biológiu.