Vzdelávanie rómskych detí – neliečená choroba
Človek, ktorý nie je pripravený v škole na trh práce, je odsúdený na to, aby pracoval ako nízko kvalifikovaná sila, alebo aby bol nezamestnaný, chudobný, vytláčaný na okraj spoločnosti a aby sa chudoba reprodukovala aj v ďalšej generácii jeho rodiny. Toto pravidlo žiaľ, platí najmä v rómskych komunitách žijúcich na okraji spoločnosti. Príslušníci týchto komunít žijú v uzavretom kruhu, z ktorého je ťažké vyjsť. Bez pomoci druhých už vôbec nie.
Od spoločenských zmien v roku 1989 sa uskutočnili stovky projektov, výskumov, štúdií zaoberajúcich sa vzdelávaním rómskych žiakov. Milióny eur sa investovalo na vzdelávacie projekty rómskych žiakov z prostriedkov Európskej únie. A predsa je postavenie žiakov z rómskych komunít stále zložité.
Príčiny školskej neúspešnosti žiakov z marginalizovaných rómskych komunít sú založené v absencii materských škôl a nepripravenosti detí na školu. Mnoho detí prichádza do školy z celkom cudzieho jazykového, sociálneho a kultúrneho prostredia. Rodičia týchto detí väčšinou tiež nezažili úspech v škole, nelákalo ich školské prostredie a nevedia oceniť hodnotu vzdelania.
Viac ako dvadsať rokov sa v odborných kruhoch hovorí o rozvíjaní interkultúrnych kompetencií učiteľa a jeho pedagogických zručností pre vzdelávanie rómskych detí, o vzdelávaní pedagógov v oblasti romistiky a osvojovaní si základov rómskeho jazyka. V minulosti boli už niekoľko raz iniciované aktivity, ktoré mali napomôcť k vzdelávaniu pedagógov venujúcim sa rómskym deťom. Mala vzniknúť katedra na vysokej škole, boli určené predmety, stanovené termíny, hovorilo sa už o nábore študentov najmä medzi integrovanými rómskymi stredoškolákmi. Nič sa však nedeje. Celá záležitosť kdesi uviazla a všetko pokračuje po starom. Vzťahy učiteľa so žiakom sú založené na individuálnom prístupe k žiakovi, na jeho osobnej iniciatíve a vôli. Chýbajú učitelia s odborným vzdelaním, chýbajú knihy o romistike, chýbajú učebné pomôcky s rómskymi dialektami, ktorým by dieťa rozumelo.
Pripomína mi to pacienta, ktorého už niekoľkokrát diagnostikovali, predpísali mu lieky, dokonca aj kúpele, ale nakoniec mu nedajú nič aj keď vedia, že to nemôže mať dobré dôsledky.
Agnes Horváthová, Romano Kher o.z