Montessori verzus obyčajné hračky – čo kupovať na Vianoce?
Pomaly prichádzajú Vianoce, čas dovoleniek, kedy spomalíme a prežívame spoločné chvíle s rodinou. V obchodoch sa na nás valí hromada tovaru, a je ťažké odolať kupovaniu darčekov. Ak máte deti, určite rozmýšľate, čím ich prekvapiť. V tomto období riešim túto dilemu aj ja, pretože rada by som urobila radosť deťom mojich kamarátok, bratrancov a aj deťom v škôlke. Rada darujem niečo, čo dieťa poteší, čím sa určite bude hrať a čo rozvíja niečo jeho myseľ alebo zručnosti.
Podľa niektorých je to len módna vlna, iní zase sú zástancami tzv. Montessori hračiek. Faktom však je, že tieto hračky sú nápomocným nástrojom v rozvíjaní kognitívnych schopností detí: pamäte, pozornosti, rozpoznávania napr. tvarov, farieb, rovnako aj jazykových zručností alebo pohybových zručností, nakoľko podporujú obratnosť hrubej (pohybová koordinácia celého tela) a jemnej motoriky (pohybová koordinácia rúk a prstov) vždy v tzv. senzitívnom období. Osobne som stotožnená nielen s týmito hračkami, ale aj celkovou filozofiou Montessori prístupu, ktorý sa zameriava na vzdelávanie detí. Všimla som si však, že sa tie „obyčajné“ hračky posúvajú do úzadia. Prečo to vnímam ako škodu?
Každý človek je aj emocionálnym a sociálnym tvorom. Práve preto potrebujeme deťom poskytnúť aj hračky, ktoré rozvíjajú tieto oblasti. Rada by som zdôraznila psychologický význam hry a hračiek, kedy dieťa má možnosť prehrať situácie, ktoré zamestnávajú jeho myseľ, vyskúšať rôzne sociálne roly a natrénovať si správanie s nimi spojené. Cez hračky môže vyjadriť a spracovať emócie, zahĺbiť sa do hry a relaxovať. Hra je spontánnou činnosťou, ktorá slúži „len“ pre radosť a dieťa môže prežiť zážitok „flow“– teda absolútnu radosť pri zahĺbení sa do činnosti.
Chcem vás povzbudiť, aby ste sa nebáli aj „obyčajných“ hračiek ako sú bábiky, zvieratká, plyšové hračky, autíčka a stavebnice. Poťskytnú dieťaťu priestor, kedy si samé vyberá hračky, kedy môže riadiť hru, vžiť sa do role lekára a ošetriť svojho medvedíka. „Navariť“ obed pre bábiky, alebo sa o nich inak postarať je na nezaplatenie a podporí zdravý psychický vývin. Rozvíjame tým pádom aj emocionalitu, citlivosť, empatiu, starostlivosť a navyše sa deti učia sa aj takýmto spôsobom orientovať sa vo svete- v pravidlách medziľudských vzťahov.
Ďalšia vec, ktorú by som rada zdôranila je, aby sme ponechali deťom priestor na samostatnú, aj spoločnú hru, priestor na vzdelávanie aj na oddych. Dokonalým spojením sú práve tzv. Montessori hračky a „obyčajné“ hračky, alebo aj spoločná výroba hračiek (šitie maňušiek, kreslenie kartičiek, domček pre bábiky z krabíc atď). Zažijeme kopec zábavy a podporíme našu kreativitu, aj kreativitu detí.
Môj tip na mini záchranný balíček, ktorý môžete mať stále so sebou a môže byť nápomocný na návšteve v domácnosti, kde hračky nemajú, obsahujúci: bublifuk, balóny, pastelky a zošit, play-dough, autíčko alebo bábiku, zvieratká, rozprávkovú knižku, či kartičky. Takýto balíček sa nám môže zísť aj pri dlhom čakaní u lekára, alebo kedykoľvek, kedy potrebujeme „zabaviť“ deti. Nie je dôležité, koľko hračiek dieťa má, ale či sa hráme aj spolu.
Nebojme sa hrať sa s deťmi, ako keby sme boli stále deťmi: uvoľnene, spontánne, veselo. Nemusíme byť stále tí, ktorí sú múdrejší a učia niekoho. Samozrejme, nesmieme zabudnúť ani na záujmy detí. Čokoľvek však dieťaťu darujeme, je v poriadku, pokiaľ vidí našu radosť z darovania a je vedené k prijímaniu a rozbaľovaniu darčekov. Čerešničkou na torte môže byť práve spoločná hra, či spoločná zábava. Majme teda na pamäti, že každý človek je komplexný tvor. Bez rozvíjania kognitívnych a pracovných oblastí by nebol celostný, tak ako by nebol celostný len rozvíjaním tej emocionálnej a sociálnej stránky.
Prajem vám príjemné nakupovanie darčekov a nezabudnite, že menej je niekedy viac.
Autorkou článku je Silvia Érseková, detská psychologička.